söndag 16 januari 2011

Rörstrand

Godkväll :)

Igår när det var Tulpanernasdag så hade jag tänkt köpa en bukett med vita tulpaner. Tyvärr hade visst alla andra samma tanke, så de var slut :(


Det blev en bukett med ljusrosa tulpaner i stället och det var minst lika bra. Det får helt enkelt bli vita nästa gång.


Som jag tidigare nämnt i förbifarten är jag uppvuxen i porslinsstaden Lidköping med sitt älskade Rörstrand. Jag har aldrig räknat det porslinet till att vara något särskilt exklusivt. Det har ju liksom alltid funnits på alla bord.

Min faster har arbetat på Rörstrand i 40 år och hon har alltid gett oss saker där ifrån under hela vår uppväxt. Såklart jättesnällt! Men jag har aldrig sett det porslinet som sådär jätte lyxigt.

Men när jag går på auktioner förstår jag ju att alla inte är av samma uppfattning eftersom de verkligen betonar att detta är en Rörstrand och folk kan tänka sig att betala ganska mycket för dem. Så där ser man hur uppväxten iaf har präglat mig :)


Även om jag inte får någon lyxkänsla av märket, så får jag desto mer "hemma-känsla" av loggan som alltid har prytt fabriken.



Jag fick glas från EvaSolo i present för ett tag sedan och jag tycker de passar så bra som ljuslyktor.

Nu ska vi fika lite och pusta ut innan en ny arbetsvecka ska starta. Självklart står även Solsidan inplanerat för kvällen :)

Trevlig Kväll!!

8 kommentarer:

  1. Det är lika fint med rosa tulpaner, såldes nog jättemycket under helgen. Lyckost som fått så mycket Rörstrandsporslin, det finns så mycket fint. Kudden som syns lite i bild har jag köpt på Tradera, den är tryckt och sydd av hon som har bloggen, Franssohnska gården.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Här blev det också rosa tulpaner, var så sugen på lite färg.

    Så du är från Lidköping? Är ju inte så hemskt långt från Hjo (där jag bor). Brukar alltid bli en tur till Lidköping framåt sommaren, tycker det är en härlig sommarstad!!!

    Här blir det också Solsidan ikväll!!!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Tack för kommentaren hos mig! Jag fick också köpa tulpaner med en annan färg, men vad gör man inte, vita verkar ju vara populärt!
    Jättefin vas, hemmakänsla är också bra om inte bättre till och med ;)
    Ha en bra vecka, kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Hej hej!
    Härligt med tulpaner =)
    Jag stod i valet och kvalet idag efter jobbet och valde mellan en stor ljusrosa hortensia eller en bunt tulpaner,men det blev faktiskt hortensian,nu köper jag nog inte hem några tulpaner förrän vi har flyttat ;)
    Hoppas att du får en trevlig vecka.
    Kramar ifrån mig

    SvaraRadera
  5. Missade helt att det var tulpanens dag, hade jag fått gissa hade jag sagt februari. Får ta igen det ser jag för fint är det.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Härligt! Jag köpte rosa tulpaner igår..kunde inte hålla mig!:) Kul med Rörstrand! :) Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken himla vacker vas!! Den känns både lite retro och klassisk på en och samma gång tycker jag! Ljuvlig färg på den också! Mycket fin, den skulle gärna få flytta hem till mig :)) Och hääärliga tulpaner!

    Kraaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  8. Vad fin färg det var på tulpanerna!!
    Rörstrand står för kvalité och jag har bla en serie kaffekoppar som är så fina!

    Kram Helena

    SvaraRadera