måndag 31 januari 2011

Arvegods

Hej!

Idag är jag så trött att jag nästan ser i kors. Vi har varit och åkt skidor i Isaberg i helgen och det var första gången M stod på ett par skidor och två årsedan L åkte sist. Från början kände jag att "detta kommer ju aldrig att gå" *skratt* Det var stavar hit och skidor dit och armar och ben åt helt andra håll. Men skam den som ger sig. Efter två dagar upp och ner i knattebacken kunde faktiskt båda barnen stå på skidorna ner för backen utan att krascha in liftkön. Men oj så trött jag är efter den här helgen.

Jag har tagit massor med trevliga kort. Men givetvis hittar jag inte sladden till kameran just nu så idag får det bli några bilder på en fin släktklenod som betyder jättemycket för mig.


Min chiffonje som står i mitt vardagsrum. Det är min mammas farfars far som en gång i tiden byggde den. Min mamma ärvde den senare i en bodelning och hon hade den långt innan jag var född. När jag var liten hade jag den i mitt rum som skrivbord och jag har alltid älskat denna möbel. Den har flyttat med mig överallt och kommer alltid att göra det. *skrattar* Min pappa har svurit långa ramsor många gånger över att behöva flytta den upp och ner.


Den är som sagt väldigt gedigen som sådana här möbler är och jag kan fortfarande minnas hur ont det gör att få skivan i huvudet :) och det har jag fått väldigt många gånger under årens lopp.


Det har ju såklart stått massor med olika saker under åren. Men just nu står ett stort L som symboliserar min dotter som är äldsta barnet och ett litet M som givetvis är lillskrutten. Jag älskar verkligen bokstäver och ord. Det kan man aldrig få förmycket av!

Nu ska jag faktiskt gå och lägga mig!

Natti Natti

7 kommentarer:

  1. Vad härlig helg med skidåkning ni verkar ha haft, men den blev intensiv vad jag förstår;)

    Åh, vilken vacker chiffonje du har!! Vad roligt att få ärva något så fint.
    Jag har ärvt en del möbler som min morfar har gjort. Kanske jag visar bilder på dem en dag.

    Det du skrev till mig för några dagar sedan värmde verkligen...Det är roligt att finna vänner på detta sätt!

    Stor kram Helena

    SvaraRadera
  2. Godmorgon! Vilken underbar chiffonje, så vacker patina på den. Extra roligt när det är en släktklenod! Låter mysigt med lite skidåkning, utförs är ju så himla kul. Ha nu en toppenfin vecka. Stor kram Paula

    SvaraRadera
  3. Hej!!

    Åååå så fin chiffonje! Extra roligt att det är en släkting som gjort den. Min farfar var en fena på att snickra möbler, dörrar och allt möjligt annat så här finns också lite av varje. Själv ropade jag in en chiffonje för några veckor sedan på auktion, men först nu har den hittat sin rätta plats. Tack för din hälsning =)Må så gott, kramar Malin

    SvaraRadera
  4. Så fin den var...
    Hoppas att du får en bra dag!

    Kraam Therese

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med en sån fin gammal möbel som dessutom har gått i arv i släkten under så lång tid.

    Trevlig kväll!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Att ge oss iväg med ungarna till en skidbacke ser jag både fram emot och bävar för. Men intressant skall det bli. Om ett par år... :)Har själv en chiffonje fast omålad som är från min farfarsfamiljehem. Den har släpats både hit och dit i vårt avlånga land, och jag älskar den högt. Förstår precis vad du menar när du beskriver din!

    Kram
    Cathrin

    SvaraRadera
  7. Hej Anna!
    Det låter som ni hade en trevlig helg i skidbackarna:)

    Vilken ljuvlig chiffonjé, förstår att du gillar den! Kul att den är arvegods oxå, det gör den ju extra speciell.

    Kraam Jenny

    SvaraRadera